Holíčski motocykloví nadšenci prejazdili Balkán

Tour de Balkan – tak nazvali holíčski fanúšikovia dvojkolesových tátošov svoju tohtoročnú cestu. Nezabudnuteľné zážitky nám sprostredkovali.

(Zdroj: JURAJ VYSKOČIL, ANDREJ BARTAL)

Tour de Balkan – tak nazvali holíčski fanúšikovia dvojkolesových tátošov svoju tohtoročnú cestu. Nezabudnuteľné zážitky nám sprostredkovali.

HOLÍČ. Tento rok sa ku koncu letnej sezóny skupinka motocyklistov, členov holíčského motocyklového klubu Firerider Holíč - Juraj Vyskočil (Honda CB1300), Martina Váňová (Honda VTR250), Andrej Bartal (Triumph Sprint ST 1050) Gabriela Vyskočilová (Triumph Boneville T 100), Tomáš a Eva Lastovičkových (Harley-Davidson XR 1200 Sportster) a Andrej Minárik (BMW GS1200) vybrala na svojich motocykloch preskúmať krásy Balkánu. Za dva týždne po trase Maďarsko, Rumunsko, Srbsko, Čierna Hora, Bosna a Hercegovina, Chorvátsko a späť na Slovensko najazdili 4 500 km.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Za zmienku stojí, že v každej krajine bolo možné nájsť ubytovanie v penziónoch, privátoch či hoteloch v rozmedzí od 8 – 16 Euro. Pochybné otázky typu či sa nebojíme, že nás niekto okradne, môžeme pokojne a veľmi radi vyvrátiť. Pomaly, ale isto, sa aj v týchto krajinách sústreďujú na cestovný ruch, i keď služby stále zaostávajú. Stále tu môžeme nájsť obchodík, kde sa dá kúpiť všetko - od ovocia, zeleniny, potravín, kozmetiky až po oblečenie na niekoľkých metroch štvorcových. No pre nenáročných turistov a nadšencov je to raj.

Maďarsko okrem svojich prírodných krás oplýva mnohými termálnymi parkami a kúpeľnými mestečkami, kde sa po ceste motocyklisti radi zastavia a oddýchnu. My sme si vybrali kúpeľné mestečko Hajdúszoboszló, čo je asi 530 km od Holíča a 21 km od druhého najväčšieho mesta Debrecenu. Druhou zastávkou na našej trase bol Národný park Apuseni v Rumunsku, ktorý je známy krasovými oblasťami s množstvom jaskýň.

SkryťVypnúť reklamu

Rumunsko vyhľadávajú turisti, ktorý uprednostňujú prírodu a horské túry, často hlavne pre jej nedotknuteľnosť (zatiaľ!). Tretí deň nás zastihol dážď. Ale ako sa vraví neexistuje zlé počasie, ale len zle oblečený motorkár. Takže i v tomto smutnom upršanom počasí v nepremokavých návlekoch a s malou zastávkou na opravu „premoknutej“ motorky v mestečku Alba Julia sa nám podarilo presunúť do ďalšieho rumunského mestečka Sighisoara.

zastavka

Zastávka v Alba Julii na benzínovej pumpe, kde sa pokazila motorka.

sighisuari

Výhľad z veže s orlojom v Sighisuari.

Je to jedno z najzaujímavejších miest v Rumunsku. I keď na prvý pohľad vyzerá ako väčšina rumunských miest – rozkopané a zanedbané – pri bližšom zoznámení sme zistili, že stojí za to. Je známe hlavne tým, že sa tu okolo roku 1430 narodil slávny Vlad Napichovač (známy ako Dracula). Na kopci mesta sa nachádza historické centrum, kde stojí veža s orlojom a s múzeom, ale je tu taktiež Draculov rodný dom, ktorý je dnes jednou z najdrahších a najlepších miestnych reštaurácií.

SkryťVypnúť reklamu

Určite sa oplatí navštíviť aj malý pravoslávny kláštor za mestom s prekrásnou fontánou a záhradou. V Rumunsku je nespočetne veľa vzácnych a starých kláštorov, ktorých návšteva by vydala na samostatný výlet. Štvrtý deň sme dorazili do mestečka Bran asi 25 kilometrov od najväčšieho mesta Rumunska Brašov. V tomto regióne je dominantou hlavne hrad Bran, ktorý sa vypína na skalnatom masíve a tvrdí sa o ňom, že bol domovom kniežaťa Draculy. Avšak v skutočnosti to bol hrad Poienari. Piaty a šiesty deň sme venovali hlavne týmto pamiatkam.

brasov

Výhľad na Brašov.

hrad bran

Hrad Bran.

V meste Brašov je významnou pamiatkou Čierny kostol, táto mohutná gotická katedrála vďačí za svoj názov historickej udalosti, a to veľkému požiaru, od ktorého zostali čierne steny a tak sa kostol začal nazývať čiernym. V súčasnosti sa tu okrem klasických omší konajú i orgánové koncerty na najzachovalejšom a najväčšom orgáne v juhovýchodnej Európe.

Okrem iného sa tu nachádza najväčšia zbierka kobercov Anatólie v celej Európe. Ďalšou destináciou bol hrad Peléš, ktorý vraj svojou krásou uchvátil i rumunského diktátora Ceausesca. Ten si ho zvolil za svoje súkromné sídlo a podľa rôznych historiek sa tu konávali rôzne orgie. Tento zachovalý hrad obsahuje viac než 100 izieb a interiérová výzdoba je naozaj honosná a prepychová. Izby sú zdobené perleťou, ebenom, kožou, na stenách sú benátske zrkadlá, cenné maľby a perzské koberce. Je tu naozaj čo vidieť.

hrad peléš

Hrad Peléš.

Na siedmy a ôsmy deň pre nás nastal deň D, to na čo sme sa všetci tešili. Prejazd pohoriami TransFagaraš a TransAlpina. Automobilovým a motocyklovým nadšencom napovie hlavne to, že v roku 2009 transfagarašskú magistrálu označila britská televízna relácia Top Gear ako najúžasnejšiu cestu na svete. Vedie cez najvyššiu časť južných Karpát a táto 90km dlhá cesta spojuje historické oblasti Sedmohradska a Valašska.

Cesta začína v Curtea de Arges a stúpa cez najvyššie pohorie Rumunska - Fagaras (rumunské Transylvánské Alpy) až do nadmorskej výšky 2.034 metrov. Tento horský priesmyk sa vyznačuje radom ostrých zatáčok, serpentínami vytesanými do skál, strmými a dlhými S-krivkami a ostrými zjazdmi.

Transfagarasan má päť tunelov a najdlhší cestný tunel v Rumunsku, ktorý má 884 metrov. Tu sa potvrdili mnohé legendy, ktoré kolujú o balkánskych cestách. Sú plné vozov, koní, túlavých psov, kráv a kôz. Sem tam ako keby sme sa vrátili v čase, keď sme predbiehali voz ťahaný koňom a poháňaný pohoničom v klasickom klobúčiku a „tesilkách“ a ešte k tomu plný detí, ktoré nám s nadšením mávali. I toto patrí k rumunskému koloritu. Nás tu však zarazili rozbité a prašné cesty, práce na cestách, popadané kamene zo skál uprostred ciest a mnoho odpadkov v krásnom prostredí.

transfagaraš

Transfagaraš.

transalpina

Transalpina.

Ôsmy deň sme sa dostali do Srbska do mestečka Zaječar. Výhodou motocyklov na hraniciach je, že nemusia čakať tie dlhé kolóny na colnici, čo sme samozrejme využili. V Srbsku nás prekvapila hlavne dobrá kuchyňa a veľké porcie. No hneď na ďalší deň sme po nádhernej trase plnej kaňonov, dlhých a tiahlych zákrut a údolí dorazili do Čiernej Hory, mestečka Kolašin. Je neoficiálnym centrom regiónu Morača, pomenovaného podľa rieky, ktorá tade preteká.

moraca udolie

Transalpina.

Na odporúčanie miestneho obyvateľa sme nasledujúci deň navštívili prales – Národný park Biogradska Gora, ktorý je charakteristický svojim nedotknutým lesom, horskými svahmi a vrcholmi cez 2000 metrov vysokými a ľadovcovými jazerami.

biogradska gora

NP Biogradska Gora.

Odtiaľ sme sa vydali smerom k moru. Po ceste sa nachádzalo mnoho kláštorov, prevažne pravoslávnych. Tu by som rada spomenula cestu okolo Skadarského jazera. Je to krasové jazero na hraniciach Čiernej Hory a Albánie. Je to najväčšie jazero na Balkáne. Cesta okolo neho bola plná serpentín po kamenitej hore, kde sme sem tam stretli voľne pasúcich sa oslíkov a kravy a odkiaľ bolo dovidieť i do Albánska. Dokonca i albánsky mobilný operátor si nás našiel. Kamenné chatrčky, pastiersky život a všadeprítomný pokoj akoby na chvíľu zastavili čas.

okolo skadarského jazera

Cesta okolo Skadarského jazera.

Ubytovali sme sa v mestečku pri mori – Ulcinj. Mesto je zvláštne tým, že tu je cítiť islamský vplyv a nachádza sa tu aj mešita. Sú tu kúpele, mnoho pamiatok, veľká piesočnatá pláž, takže je to dosť vyhľadávaná dovolenková destinácia, kde už bolo počuť českých aj slovenských turistov. Čo pre nás značilo, že už sme na ceste späť.

Posledné dni sme sa vydali smer Chorvátsko. Nezabudnuteľným bol hlavne prejazd zálivom Boka Kotorska v Čiernej Hore. Je to najväčší prírodný záliv na juhu Jadranského mora dlhý asi 28km, často považovaný za najjužnejší európsky fjord, lebo ho svojím vzhľadom pripomína. Je to však len zatopené ústie rieky lemované starými kamennými domčekmi s drevenými okenicami pripomínajúcimi francúzsky štýl. Zátoka je zapísaná do svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Poskytuje nádherný výhľad na „fjordy“ a ostrovčeky.

boka

Skadarské jazero.

Ďalšou zastávkou bol Dubrovník, ktorý asi netreba ani predstavovať. Je to prístavné mesto, na vápencovom pohorí, ktoré je zapísané v zozname UNESCO. Mesto je obohnané historickými hradbami a je známe svojimi úzkymi uličkami, ktoré pretkávajú celé mesto plné kostolov a starých stavieb, ktoré odolali i vojnovým útokom. Posledný deň pri mori sme strávili v menšom menej známom letovisku Pakoštane. No je tu všetko, čo k dovolenke treba – piesočné i kamenisté pláže, obchody, reštaurácie, kaviarne, diskotéky, lekárne, požičovňa lodí, pošta a taktiež nádych stredozemnej prírody a samozrejme more, ktoré sme si užili z prenajatej loďky.

dubrovnik

Dubrovník.

Na tejto 4500 kilometrovej trase bolo toho naozaj veľa čo vidieť a mnohokrát sme ľutovali, že nie je viac času. No už sa tešíme na budúci rok, kde nás kolesá zavezú. Ďakujem celej výprave!

mapa trasy

Mapa trasy.

Autor: Gabriela Vyskočilová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 545
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 7 990
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 221
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 635
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 307
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 729
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 414
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 163
  1. Janka Bittó Cigániková: Ak si chce minister Šaško zachovať aspoň zvyšky cti, mal by konať
  2. Viktor Pamula: Geopolitický hazard s krajinou.
  3. Marek Strapko: Možno ešte zomrú nejakí vaši drahí...
  4. Anna Miľanová: Naša hojdacia sieť, Zem, sa trhá. Príjemné pohojdávanie končí...
  5. Matúš Grznár: Matovič zistil ako to funguje, a preto je stále na scéne.
  6. Milan Buno: Zlyháva, zabúda, padá, rozbíja veci...napriek tomu sa nevzdáva! | 7 knižných tipov
  7. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  8. Ivan Mlynár: Robert Fico - „ Vy hlupáci, ešte ste nezistili, že keď sa pohoršujete nad každým ďalším mojim svinstvom, je vám to už dávno k ničomu ? “
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 443
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 726
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 053
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 743
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 796
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 258
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 5 413
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 368
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Janka Bittó Cigániková: Ak si chce minister Šaško zachovať aspoň zvyšky cti, mal by konať
  2. Viktor Pamula: Geopolitický hazard s krajinou.
  3. Marek Strapko: Možno ešte zomrú nejakí vaši drahí...
  4. Anna Miľanová: Naša hojdacia sieť, Zem, sa trhá. Príjemné pohojdávanie končí...
  5. Matúš Grznár: Matovič zistil ako to funguje, a preto je stále na scéne.
  6. Milan Buno: Zlyháva, zabúda, padá, rozbíja veci...napriek tomu sa nevzdáva! | 7 knižných tipov
  7. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  8. Ivan Mlynár: Robert Fico - „ Vy hlupáci, ešte ste nezistili, že keď sa pohoršujete nad každým ďalším mojim svinstvom, je vám to už dávno k ničomu ? “
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 443
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 726
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 053
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 743
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 796
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 258
  7. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 5 413
  8. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 368
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu