SENICA.Priaznivci vodných športov, rodiny s deťmi, ale aj zvedavci z blízkeho i vzdialeného okolia sa zišli v sobotu na Kunovskej priehrade. Zvedaví boli na preteky dvanástich posádok, ktoré na troch štíhlych lodiach s hlavou draka pretekali na vodnej hladine.
„Prišli sme aj s deťmi cielene. Na internete sme si našli čo sú dračie lode a zatiaľ sme veľmi spokojní," pochvaľovala si Renáta, ktorá spolu s rodinkou pozorovala súťaž z priehradného múru. Zástup zvedavcov tesne popoludní zaplnil takmer celú dĺžku hrádze, ďalší sa občerstvovali v stánkoch na parkovisku pri malej pláži.
Neplánovaný kúpeľ
„Sme výber toho najodvážnejšieho. Kto nebol odvážny, ten poslal za seba zástupcu," povedala tesne pred štartom Jana Jamrichová z tímu Torpédo Poliklinika Senica. Hoci jej družstvo v bielych oblekoch a červených mikulášskych čiapkach nakoniec na stupni víťazov neskončilo, podľa jej slov sklamaní neboli. „Prišli sme sa sem zabaviť. Nech je sranda," povedala s úsmevom.
Športovo a s humorom brali súťaž aj mladíci z tímu Kofola Devils. „Veslovalo sa mi vynikajúco. Bolo to síce náročné, ale práca pre Kofolu je náročnejšia," povedal tesne po preteku Martin Jelínek. Ich loď sa počas pretekov párkrát nebezpečne naklonila, vo vode však nakoniec skončili iní súťažiaci. Z posledného miesta, ale so ziskom drevených medailí, sa s pretekami lúčili Draci v Práci.
Celá posádka skončila vo vode. FOTO: LENKA ŠTEPÁNEKOVÁ
Loď za viac ako desaťtisíc
Tri dračie lode, na ktorých posádky v Senici pretekali, zapožičali organizátorom nadšenci z Trenčína. Tí sa dračiemu športu venujú už asi dva roky, u našich západných susedov má však toto netradičné veslovanie dlhšiu tradíciu. Záľuba to však nie je vôbec lacná, cena jednej lode presahuje desaťtisíc eur.
„Venujem sa tomu už päť rokov. Sme mekka dračích lodí v Čechách, máme posádku mužov, žien, mix a aj veteránov. To nemá žiadny iný klub," hovorí Petr Válek z Kojetína na Morave. Do Senice prišiel, aby amatérskym vesliarom robil kormidelníka. Pred nástupom do lode im urobil inštruktáž a absolvoval s nimi aj tréningové jazdy, v ktorých sa zamerali najmä na štart a obrátku.
Preteky nadchli divákov i súťažiacich. FOTO: LENKA ŠTEPÁNEKOVÁ
„V jednej posádke sa zídu dve futbalové jedenástky. Dať ich dokopy je niekedy veľmi náročné. Pádlovať musia naraz, na to je tam ten bubeník, ktorý udáva tempo. Kormidelník celú loď riadi," vysvetľuje Válek.
Otočiť loď, vážiacu v plnom obsadení takmer dve tony, nie je vôbec jednoduché. „Keď začnem kormidlovať, nahnem loď veľmi napravo. Už sa nám aj stalo, že sme nabrali," povedal Válek. Na dlhších trasách musí byť dokonca v lodi miesto na vedro, ktorým vodu vylievajú.
Ohňostroj aj koncerty
Po pretekoch pripravili organizátori pre návštevníkov koncerty Petra Cmoríka a Alana Mikušeka, po zotmení potešil divákov ohňostroj odpálený priamo z vodnej hladiny.
„Určite ten prvýkrát to bolo náročné zorganizovať. Zisťovali sme, aké všetky povolenia a technické zabezpečenia k tomu treba," povedal Ľubomír Štvrtecký, riaditeľ Rekreačných služieb mesta Senica. Spolu s radnicou a Mestským kultúrnym strediskom mali na prípravu podujatia len necelé tri mesiace, napriek tomu sa podľa jeho slov všetko okrem počasia vydarilo.
Kunovský vodník na pretekoch nechýbal. FOTO: LENKA ŠTEPÁNEKOVÁ
„Verím, že toto podujatie bude pokračovať aj ďalšími ročníkmi. Predpokladáme, že sem prišli asi dve tisícky ľudí. Mali sme ohlasy nie len zo Senice a okolia, ale aj z Bratislavy či Brna," povedal Štvrtecký. Jeho ľudia sú na organizovanie podobných akcií vraj zvyknutí, každý rok s pomocou kunovského vodníka otvárajú sezónu na priehrade.
dĺžka: 12.49 m (bez hlavy a chvosta)
šírka: 1.16 m
váha: 250 kg + 5% (vrátane posádky približne 2000 kg)
materiál: kevlar - karbón v kombinácii zo skleným vláknom, prípadne sklené vlákno s polyestrom.
Na obrubne, lavičky a stoličku bubeníka je použité mahagónové alebo iné drevo
počet sedačiek: 10 ks
bubon: drevený s plátnom z kože vodného byvola
kormidlo: drevené, volné, dĺžka okolo 4m.
Pádla: klasické kanoistické pádla z rôznych materiálov
posádka: 20 vesliarov + bubeník a kormidelník.
Posádka sedí po dvoch vedľa seba v smere jazdy lode, bubeník sedí na vyvýšenej stoličke na prove lode čelom k posádke a údermi do bubnu určuje tempo veslovania. Kormidelník zo stoja riadi loď dlhým veslom voľne umiestneným medzi dvomi kolíkmi.