Pyrolýzu v Senici ministerstvo odporučilo

Zámer bardejovskej spoločnosti, ktorá chce v Senici spracovávať opotrebované pneumatiky, vyvolal medzi obyvateľmi vlnu odporu. Ministerstvo životného prostredia ho však povolilo.

Opotrebované pneumatiky by sa mali spracovávať aj v SeniciOpotrebované pneumatiky by sa mali spracovávať aj v Senici (Zdroj: ILUSTRAČNÉ-ENVICRACK.CZ)

SENICA. Ministerstvo životného prostredia odporučilo v Senici výstavbu závodu na materiálové zhodnocovanie polymérnych odpadov pyrolýzov. Vyplýva to zo záverečného stanoviska, ktoré je výsledkom procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ministerstvo tak dalo zelenú bardejovskej spoločnosti KFŠ - Delta, ktorá chce na pozemkoch v priemyselnom parku Kaplinské pole postaviť fabriku na spracovanie opotrebených pneumatík. Z nich by chcela vyrábať pyrolýzny uhlík, olej, plyn a oceľový kord.

Kým kord spolu s pyrolýznym olejom a uhlíkom plánujú Bardejovčania ďalej distribuovať, pyrolýzny plyn majú vo fabrike využívať na výrobu tepla a elektriny. Z dvoch navrhovaných variantov odporučilo ministerstvo ten, ktorý nepočíta so spracovaním a čistením vznikajúceho pyrolýzneho uhlíka. V závode ho tak budú len baliť a posúvať konečnému spotrebiteľovi. Tým by mohla byť aj ďalšia prevádzka spoločnosti KFŠ - Delta, s ktorej vybudovaním podľa záverečného stanoviska spoločnosť uvažuje.

SkryťVypnúť reklamu

Ekologická prevádzka

Hoci Seničania proti výstavbe závodu protestovali a spísali dokonca petíciu, takmer všetky dotknuté štátne orgány a inštitúcie ju bez väčších pripomienok odsúhlasili.

„Navrhovaná činnosť je ekologickou prevádzkou, ktorá napĺňa strategické ciele v znižovaní objemu zneškodňovaných odpadov a využívaní odpadov ako zdroja druhotnej suroviny, čím sa šetria primárne zdroje," hovorí sa v záverečnom odôvodnení súhlasného stanoviska minsterstva životného prostredia. Odbor priemyslu a inovácií ministerstva hospodárstva dokonca „oceňuje ekonomický a environmentálny prínos" závodu.

Záverečné stanovisko tiež uvádza, že sa „nejedná o spaľovňu, ale pyrolýzu, čo je diametrálny rozdiel."
Súhlasne sa vyjadrilo aj mesto Senica, ktoré skonštatovalo, že „zámer je v súlade s rozvojovými zámermi mesta a jeho lokalizácia je v súlade s funkčným využitím územia."

SkryťVypnúť reklamu

Od prevádzkovateľa však požaduje kontrolné merania hluku počas skúšobnej prevádzky a vyriešenie plánovaných trás dopravy surovín a produktov. Hoci začiatok výstavby závodu je plánovaný už na december tohto roka, mesto požaduje, aby s ním spoločnosť nezačala skôr, ako bude dobudovaná miestna cesta Kaplinské pole s pripojením na cestu I/51.

Prevádzku nepokladá za potrebnú len úsek štátnej správy odpadového hospodárstva, „pretože v súčasnosti sa posudzujú ďalšie tri zariadenia na zhodnocovanie odpadov v meste Senica, čo bude spojené s kumuláciou a skladovaním odpadov z iných regiónov."

Práca pre viac ako stovku ľudí

Zámer počíta s dokončením závodu v decembri 2013. Jeho životnosť by mala byť dvadsať rokov a zamestnať by mal 111 ľudí priamo a ďalších šesťdesiat počas výstavby. Prevádzka má byť nepretržitá okrem úseku drvenia odpadov, ktorý pôjde na dve denné zmeny. Dovoz a odvoz surovín a výrobkov bude denne zabezpečovať si šestnásť nákladných a ďalších šesťdesiat osobných áut. Ročne by mali v závode spracovať 16-tisíc ton opotrebených pneumatík, čo predstavuje približne 52,5 tony denne.

SkryťVypnúť reklamu

Závod bude stáť na šesťhektárovom pozemku, zastavaná plocha predstavuje podľa zámeru asi 30-tisíc metrov štvorcových. Ministerstvo spoločnosti odporučilo, aby najprv uskutočnilo skúšobnú prevádzku, v ktorej by preukázala, že nebude škodiť ovzdušiu ani ľuďom a že produkty pyrolýzy nebudú po kvalitatívnej stránke len novými odpadmi.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Záhorie

Komerčné články

  1. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  2. Praskajú vám steny? Nie vždy ide len o chybu omietky
  3. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  6. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  1. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  2. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  3. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  6. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  8. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 10 001
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 019
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 232
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 765
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 735
  6. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 4 734
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 3 994
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 963
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou
  2. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  3. Jaroslav Liptak: Fico a politika na štyri svetové strany…
  4. Marek Tocimák: Dobrodruh
  5. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť
  6. Jozef Černek: Hotel Riviéra: viac než muzikál
  7. Jozef Sitko: Bez roku 1968 by nebol ani rok 1989 a naša samostatnosť
  8. Ján Komrska: West Spanish Peak, Colorado
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 11 617
  2. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 9 552
  3. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 9 096
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 209
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 464
  6. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 671
  7. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 4 361
  8. Matej Galo: List Robertovi Ficovi: Režim, ktorý obdivujete, za korupciu popravuje! 3 766
  1. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  2. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  5. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  6. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  7. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  8. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Záhorie - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Záhorie

Po prázdninách sa vlaky opäť zapĺňajú cestujúcimi, ktorí sa vracajú do práce či do škôl. Pre mnohých to znamená návrat k dennodennému dochádzaniu na známych trasách.


Abdulrahman Taiwo (vľavo) a Jakub Paur sa tešia po góle v zápase FC Spartak Trnava - ŠK Slovan Bratislava vo finále Slovnaft Cupu.

Trnava získala dvoch nových hráčov.


7
Tréner Spartaka Trnava Michal Ščasný cíti v mužstve brutálnu silu.

Facka, ktorá môže Trnave pomôcť.


2
Brankár Spartaka Trnava Žiga Frelih

Kariéru po futbale už má vyriešenú.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu