V Malackách o dopravnom megatermináli, ktorý by mal vyrásť v ich okrese nič nevedia. Jeho autor dokonca naplánoval vybudovať aj nové mesto.
MALACKY. ,,O tomto projekte mesto nič nevie, nie je ani v územnom pláne," zareagoval na minulotýždňové informáciu o projekte Transkontinentálneho tranzitného terminálu na Záhorí primátor Malaciek Jozef Ondrejka pre mestský web malacky.sk. Stavba za 37 miliárd eur by nie skôr ako v roku 2020 mala pri obci Gajary spojiť všetky druhy vnútrozemskej dopravy. „Jediná informácia, ktorou disponujeme, je článok v časopise Vodné cesty a plavba v čísle 2/2010, kde sú Malacky spomínané pri riešení vodného uzla," dodal Ondrejka. Tento týždeň na mestský úrad pozval na rokovanie autora myšlienky Transkontinentálneho tranzitného terminálu, architekta Juraja Jančinu.
Plánujú postaviť nové mesto
Megaterminál by mal podľa informácii v spomínanom časopise byť súčasťou vodného koridoru Dunaj - Odra - Labe a všetky druhy vnútrozemskej prepravy by integroval do jedného centrálneho uzla. Stretávať by sa tu tiež mal široký a normálny rozchod železnice. Plánovaná širokorozchodná železnica by podľa mapky uverejnenej vo Vodných cestách a plavbách mala končiť práve v novom termináli na Záhorí.
"Ide o jediný a najväčší päť modálny komplexný transkontinentálny tranzitný terminál takéhoto druhu v strednej Európe," napísal v odbornom časopise architekt Jančina. Zámer a podrobnosti projektu sú tam pomerne podrobne opísané, možnosti financovania sa tam však jasne nespomínajú.
Nákladný a osobný prístav Malacky je situovaný pri obci Gajary. Plavebný kanál by mal mať parametre vodnej cesty na Dunaji. Letisko plánujú vo veľkosti porovnateľné s letiskom Charles de Gaulle v Paríži. V prvom pláne má však plniť funkciu dopravy tovaru. V okolí dopravného terminálu dokonca počítajú s výstavbou nového mesta.
Ministerstvo dopravy už ohlásilo, že s jeho finančnou podporou projekt počítať nemôže. Vicepremiér Dušan Čaplovič minulý týždeň o projekte pre TASR povedal, že zámer nachádza podporu na českej, nemeckej aj rakúskej strane. Pripomenul však, že treba byť nohami na zemi a na začiatok vytvárať menšie projekty splavnenia menších úsekov Dunaja v rámci celej jeho dĺžky. Budúcnosť vidí Čaplovič podľa TASR v prípadnom prepojení tejto dopravnej cesty smerom na holandský Rotterdam a nemecký Hamburg.
Chyba v desatinnej čiarke
Tlačová agentúra Slovenskej republiky najskôr informovala, že projekt ráta s investíciou asi 37 miliónov eur. Neskôr svoju správu korigovala a v oprave priniesla informáciu, že predpokladané náklady sa šplhajú na 37 miliárd eur.